Sund hverdag, Ud i naturen

Derfor skal du i gang med skovbadning

skovbadning
Del artiklen i dit netværk

Hvad er skovbadning egentlig? Du har måske hørt udtrykket før, og tænkt på en dejlig klar skovsø… Så skal du nok lige læse med her.

Naturen er sundhedsfremmende

I tusindvis af år har folk instinktivt høstet fordelene ved at opholde sig i naturen. I nyere tid har japanerne, amerikanerne og senest englænderne sat fænomenet skovbadning i system og uddannet folk til at guide andre i, hvordan man får mest muligt ud af skovens sundhedsfremmende virkning. I Japan kan man endda få udskrevet en recept hos lægerne, der anser naturterapi som noget helt naturligt.

Danmark er perfekt til skovbadning

Herhjemme har vi mere end en kvart million hektar offentlig skov, og langt de fleste af os har muligheden for at kommer ud i en af dem. Det er derfor bare om at komme i gang med at skovbade! Skovbadning foregår med tøj på, og du bliver ikke våd af det, for det involverer ikke vand, men til gengæld et hav af sundhedsfremmende stoffer.

Hvad er skovbadning?

Fænomenet stammer fra Japan, hvor man siden 1980erne har forsket i og praktiseret skovbadning. Det japanske ministerium for landbrug, skovbrug og fiskeri udarbejdede dengang en rapport, ’Shinrin-yoku’, som groft oversat betyder skovbadning, og siden er skovbade-behandling af patienter med diverse lidelser blevet anerkendt i det japanske sundhedsvæsen.

Det handler om fokus og tilstedeværelse

Skovbadning går i al sin enkelthed ud på at gå en tur i skoven og fokusere på, hvor du går og hvad, du ser omkring dig. Det handler ikke om at gå raskt til, tilbagelægge en bestemt afstand eller hæve pulsen – tværtimod. Filosofien er, at skoven skal opleves fuldt ud og tages helt ind; lydene, duftene, livet i skovbunden og mellem træerne.

Skovferie er et turisthit

Fænomenet er blevet så populært i USA, at man har udgivet en ’Certified Forest Therapy Guide’. For der er nogle skove, som er mere velegnede end andre til skovbadning. I England er det nye turisthit skovferie. Den britiske skovbrugskommission har uddannet medarbejdere som skovterapi-vejledere, og man kan leje gæstehytter i Blackwood Forest i Hampshire og Thorpe Forest i Norfolk, der danner rammen om skovferien. Herfra kan man tage en tre timers guidet skovbadning, der naturligvis afsluttes med en te-ceremoni med bryg fra indsamlede, lokale planter.

Stort set alle kan skovbade, og mange af os vil opleve øjeblikkelige gevinster, afhængig af de eventuelle skavanker man måtte have. Undersøgelser har vist, at skovbadets virkning kan vare op til flere uger, og hvis man gentager skovturen mindst hver fjerde uge året rundt, giver man sin sundhed et kæmpe boost.

skovbadning er godt for helbreddet

Hvad er sundhedsfordelene ved skovbadning?

Et af de sunde elementer i skoven er terpener. Det er en stor og varieret gruppe af naturligt forekommende kulstofforbindelser. De produceres primært i planter og træer. Terpener udgør hovedbestanddelen af planters og blomsters æteriske olier, som udskilles og virker stimulerende og antiinflammatorisk. Flest terpener finder man i nåletræer som cypres, gran og fyr.

Når vi opholder os i et skovområde, ’bader’ vi så at sige i de æteriske olier fra planter og træer, der også bruges i vidt omfang som smagsstoffer i madvarer, duftstoffer i parfumer samt i traditionel og alternativ medicin. Der findes mere end 40.000 kendte terpenstrukturer, og de har en lang række positive effekter på kroppen.

Der er forskellige typer terpener. Fælles for dem alle er dog, at de har vist sig at være effektive mod inflammation i hjernen, leveren og bugspytkirtlen. De beskytter hjernen og nervesystemet og kan blandt andet forebygge degenerative hjernesygdomme, der stammer fra inflammation som Alzheimers.

Undersøgelser har vist, at terpen D-limonene er effektivt mod bryst-, tarm-, bugspytkirtel-, lever- og tyktarmskræft. Desuden reducerer skovbadning cortisolniveauet i kroppen. Cortisol kaldes også for stresshormonet. Det betyder, at ophold i naturen nedsætter vores stressniveau og beroliger kroppen og sindet.

Bemærkelsesværdige resultater

En japansk undersøgelse har vist, at der efter en tredages campingtur i skoven var en gennemsnitlig stigning på 50 procent af de celler i kroppen, som eliminerer cancerceller og viral-inficerede celler i kroppen. Forskningen viste, at de positive virkninger varede op til en uge efter opholdet.

Forskel på løv- og nåleskove

Når vi opholder os i naturen, og især i nåleskov, øges forekomsten af Adiponectin i kroppen. Adiponectin er et proteinhormon, og forskning har påvist sammenhænge mellem et lavt niveau af hormonet i kroppen og øget risiko for inflammation, fedme, diabetes, insulinresistens og visse typer cancer.

Fald i angst og depression

Japanske undersøgelser viser, at angst og depression falder hos forsøgspersonerne efter en skovbadetur. I forsøgene sammenligner lægerne skovvandringen med at gå gennem et byområde. Selvom begge grupper havde sundhedsmæssige fordele ved motion, vandt skovbadegruppen klart, da humøret hos skovbaderne også steg markant.

Vi sætter pris på din kommentar herunder

Del artiklen i dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *