Børn, Sund kost

Sund kommunikation til børn

Giv dit barn sunde vaner
Del artiklen i dit netværk

Få inspiration til at give dit barn sunde vaner når det kommer til kosten. Nej, du behøver ikke spise op, og ja! Du må faktisk gerne lege med maden. Faktisk anbefaler vi, at du gør det sammen med dit barn.

Kommunikationen påvirker sundheden

Fra det øjeblik et barn begynder at forholde sig til omverdenen, udvikles selvbevidstheden og selvværdet. Det lagrer alle indre og ydre påvirkninger, som gennem livet danner grobund for, hvordan det opfatter sig selv og sit værd. De første leveår er en skelsættende periode i livet, hvor barnet præges til at tænke positivt eller negativt om det at mestre livet. Men hvordan kommunikerer vi egentlig til børn helt ned til toårsalderen, så de får sunde vaner og et sundt syn på sig selv?

Giv dit barn sunde vaner

Mestring er nøgleordet for al ny indlæring. Især når vi taler om børns opfattelse af nye ting. Skal de lære at tegne, så nytter det ikke, at vi forlanger, de holder sig inden for stregerne, og vil vi have dem til at spise rosenkål og fisk, så skal lysten drive værket.
Børn skal have gentagne succesoplevelser for at udvikles i en positiv retning og turde tro på egne evner. Sådan er det også, når det gælder sunde vaner.

Hav en klar strategi

Som forældre er det væsentligt at arbejde ud fra en klar strategi, når vi skal give børn sunde vaner, så vi så vidt muligt forebygger, at de senere i livet udvikler et usundt forhold til sig selv og den mad, de indtager. Har man ikke den sunde kommunikation på plads, risikerer man, at barnet skal kompensere for dårlige vaner og fejlslagen kommunikation resten af livet.

Kost og autoritet

Når det gælder kostvanerne, så er der nogle helt konkrete greb til forebyggelse af madlede og kræsenhed, som gennem livet ellers kan stå i vejen for sundheden. Nogle voksne udfordres dagligt på kosten, fordi de enten kontrollerer eller helt giver slip. Vaner, som de måske har med hjemmefra. Vi skal derfor først og fremmest lære børn, at livet ikke er sort og hvidt, så de ikke falder i den ene eller den anden grøft.
Et klassisk voksen-udtryk som ’at falde i’ skal vi passe på med at bruge over for vores børn, for det giver en opgivende følelse af afmagt og kontroltab, som kan give barnet en usikkerhed på autoriteterne. Det er vigtigt som forældre at vise klare holdninger til kosten, uden at det bliver for restriktivt. Samtidig skal vi voksne huske på, hvilke signaler vi sender.

Gem din kræsenhed væk

Er der noget mad, du ikke kan lide, så hold det for dig selv, for dine børn spejler sig i dig konstant. Lad dem gøre sig deres egne erfaringer med forskellige fødevarer og bak dem op, når de finder noget sundt, de kan lide.

Lær at mærke efter

Et af de vigtigste parametre for et sundt forhold til mad er at lære at mærke efter, hvornår der er et reelt behov for at spise. Ofte spiser vi, fordi klokken er 18, fordi det gør de andre eller fordi man keder sig, er lidt trist eller i højt humør. Men behovet skal komme intuitivt, så man spiser på baggrund af sult og ikke på baggrund af følelser, vaner eller beskæftigelse.

Spis ikke nødvendigvis op

Gennem mange generationer har børn lært at spise op. Man må ikke levne, og især ikke, hvis man selv har øset op på tallerknen. Børn kan ikke selv vurdere, hvor meget de skal spise, så vi må ikke forlange, at de skal spise op. I det hele taget er det en dårlig idé at presse børn til at indtage mere mad, end de har lyst til eller honorere dem med is eller dessert, hvis de spiser deres rosenkål eller rugbrød op, for det er med til at give dem følelsen af, at rosenkål og rugbrød er det sunde, som bare skal overstås, så de kan få belønningen – det søde eller fede.

Glem belønning og straf

For det første belønner man på denne måde børn for at ignorere deres mæthed, og for det andet straffes de for at følge deres mæthedsfornemmelse, når de presses til at spise op. Det fastholder dem tilmed i overbevisningen om, at det sunde og fornuftige ikke smager godt og at det usunde og forbudte smager godt – og det kan være starten på en rigtig dårlig spiral, som hænger ved resten af livet.

Sult er et krydderi

Hvem synes i øvrigt, at rosenkål smager fantastisk, når man i forvejen er helt mæt? Det er der vist ingen, der gør. Tænk i stedet på sulten som et krydderi, der gør alle madvarer mere lækre. Det er hensigtsmæssigt at tilbyde barnet de sunde og nærende madvarer som det første, når sulten er til stede. Så lad være med at tilbyde kiks, frugt og boller sidst på eftermiddagen kort før aftensmåltidet.

Servér hellere nogle udskårne grøntsagsstænger i flotte farver, hvis der skal en snack på bordet. For det skal nok glide ned og så er behovet for fibre og vitaminer allerede stillet inden måltidet og I skal som forældre ikke stresse over, om barnet får grøntsager nok. Barnet får således også en god oplevelse med grøntsager, som giver lyst til at hoppe om bord i de farvestrålende stænger en anden gang.

Undgå alternativer

Hvis et barn sidder ved middagsbordet og ikke vil spise sin mad, så er det ganske forståeligt, at man fristes til at forsøge sig med alverdens alternativer, for man vil helst ikke lægge et sultent barn i seng eller have en konflikt under måltidet. I stedet for at tilbyde barnet yoghurt, kiks og nutella-madder, så fortæl barnet at det er helt okay ikke at være sulten lige nu, men at barnet kan få sin mad, hvis det bliver sultent senere.

Hvis barnet i den situation ikke får de mange spændende alternativer tilbudt, så kommer han eller hun måske på bedre tanker en halv time senere og kan få sin tallerken, som har stået og ventet i køleskabet. Og husk så på at konflikter med et lille barn er naturligt, men det kan være skadeligt gang på gang at give efter for et barn, som er ved at udvikle en uhensigtsmæssig vane. Han eller hun vil takke jer senere for at have været fornuftige forældre, som skaber tryghed og sætter grænser.

Drop det forbudte!

Som nævnt, så er intet sort/hvidt. Hvis noget er forbudt, så ligger det til vores natur at ville have det. I det hele taget ligger det naturligt til os mennesker at have lyst til sødt og fedt. Du kender sikkert selv, hvis du har nægtet dig selv chokolade eller rødvin i en periode, så er det pludselig lige præcis dét, der er det spændende, og dét, du savner allermest. Derfor er det uhensigtsmæssigt at forbyde sine børn bestemte fødevarer, fordi de så bliver ekstra interessante.

Ofte er kontrol, tvang og forbud metoder, vi som voksne pålægger os selv i forhold til kosten, når vi går på slankekure og strenge diæter. Men det har i langt de fleste tilfælde den modsatte effekt, og sådan er det også hos børn. At undertrykke eller forhindre vores autonome trang til frihed og selvbestemmelse, kvæler lysten og motivationen til at foretage de sunde valg og mærke efter, hvad vi reelt har behov for.

Leg med maden

Børn er generelt nysgerrige og sultne efter sjov, og hvis de vænner sig til at spisebordet er en kampzone, hvor de ikke lever op til de krav, der stilles fra generalerne, og forventningerne sjældent indfries, så frembringer det naturlig modstand mod måltidet og lysten til mad. Er du som forældre vant til at irettesætte barnet og kræve, at det spiser, så vend bøtten og prøv i stedet at skabe en rar og hyggelig atmosfære, som barnet mestrer at være i. Barnets indre motivation er leg og fantasi, og hvis du vil give barnet en positiv oplevelse omkring dét at sidde ved bordet, så mød barnet hvor det er.

Vær kreativ

I stedet for at øse maden op som du plejer, så kreer et ansigt eller en figur med maden. Er det spagetti med kødboller, I skal have, så anret et par kødbolle-øjne, en ketchup-mund og et langt spagetti- hår på tallerknen og leg lidt med på barnets præmisser. Barnet oplever måltidet med alle sanser, og en stor del af madglæden og nysgerrigheden for at smage nyt kommer også af at mærke med fingrene, pille broccolien fra hinanden, nulre ved risene og køre skeen rundt i sovsen og måske i håret. Lad barnet gå på opdagelse og lad det lege sig glad for mad. Jo mere det får lov til at udforske det nye, des mere trygt bliver det ved maden.

Gode vaner tager tid

Vaner kan være vanskelige at ændre og det tager tid. Så forlang ikke at barnet kan forstå en ny præmis i første forsøg. Hvis du er påholdende med de nye strategier og roser barnet, når det imødekommer noget nyt, så øges det positive syn på egen mestring, og det er netop den iboende følelse at succes, som motiverer barnet til at udvikle sig yderligere og tro på sig selv, lytte til egne behov og tage sund vare på sig selv.

Tips til sunde spisevaner

 

Giv dit barn sunde spisevanerFrugt & grønt

Anret en skål med f.eks. gulerodsstave, strimler af peberfrugt, bladselleri, squash og spidskål, friske minimajs, sukkerærter og cherrytomater som eftermiddags-snack, hvis barnet er sultent. De sunde og sprøde madvarer smager skønt, når maven knurrer. Servér lidt frugter og bær efter måltidet eller som snack i madpakken. Det stiller den naturlige lyst til noget sødt og giver samtidig barnet god energi til dagen. Jordbær, blåbær, druer, mangostykker, melon, figen, blommer, skiver af ananas eller mandarin smager lækkert og de kan også sagtens gøre det ud for desserten, hvis det anrettes lidt festligt. Men husk også, at en lille is eller et stykke kage ved særlige lejligheder ikke er forbudt, når størrelsen er tilpasset barnet. Intet er sort/hvidt, og barnet kan hurtig føle sig forkert eller udenfor, hvis andre børn må smage desserten. Der er selvfølgelig undtagelser, hvis barnet er intolerant, så må der tænkes kreativt.

 

Giv dit barn sunde vanerSlik

Undgå forbud. Hvis du indfører princippet fredagsslik, så risikerer du, at barnet tømmer hele slikskålen, fordi det skal nå at indtage så meget som muligt. Skal familien have slik om fredagen, så køb en pasende mængde til hver, men fortæl i stedet barnet, at når det ikke har lyst til mere slik, så kan resten ligge og vente i køkkenskabet, til barnet igen får lyst. På denne måde skaber du gode vilkår for, at barnet selv mærker efter, hvornår det har lyst til noget sødt, frem for at overspise, for at nå at få nok før andre tager det. Forbud skaber kun en større trang, og i det øjeblik barnet er stort nok til at gå på tanken, så bliver der købt vingummi og sodavand i frokostpausen, fordi man nu selv kan styre. Det kan skabe skyld og skam og føre til et skjult forbrug af alt det forbudte.

 

 

Hvordan giver du dit barn sunde spisevaner?

Del gerne dit bedste tip med os her i kommentarfeltet. Måske kan du være med til at inspirere vores mange læsere.

Vi sætter pris på din kommentar herunder

Del artiklen i dit netværk
Tagged , ,