Christina Bjørn, Sund kost

Gode råd om superfoods

superfoods
Del artiklen i dit netværk

Nogle af tidens buzzwords er antiinflammatorisk kost og superfoods. Det er ord, der har solgt mange slankebøger! Det er desværre salgstricks, der går lige i det center i hjernen, der tænker quick fix, goji-bær og morgengrød, så er samvittigheden i orden. Se videoen om superfoods og antiinflamatorisk kost på www.magasinet-sundhed.dk og få en appetitvækker her.

Her får du gode råd om superfoods og anti-inflammatorisk kost

Tekst og video: Christina Bjørn, Kostvejleder

Har du lyst til at kalde din livsstil for antiinflammatorisk, så er du meget velkommen til det, men du skal vide, at det mest af alt er en smart betegnelse for de kostråd, som Sundhedsstyrelsen har fremsat og som – i modsætning til tendenserne – ikke har ændret sig meget de sidste mange år.

Det ville være fantastisk at kunne fortælle dig, at ingefærshots og gurkemejepulver kan redde liv, men det er sjældent sandheden. Tværtimod så kan et kraftigt forhøjet indtag af eksempelvis gurkemeje og hvidløg være direkte sundhedsskadeligt, da det kan have indflydelse på dit medicinindtag, dit blods evne til at størkne og på hvordan cellerne reagerer. Råvarerne kan smage skønt i madlavningen. Kan du lide dem i ‘normale mængder’, så skal du bestemt fortsætte, men for meget er ikke godt.

Se videoen her – og læs videre længere nede på siden.

Kedelige superfoods

Der findes ingen superfoods, som giver dig hele paletten. Desværre. Der er ingen tvivl om, at dyre acai-bær, gojibær, hvedegræs og chia-frø indeholder en masse gode ting, men der findes alternativer, som er lige så sunde og meget billigere. Brune ris, sesamfrø, spinat, jordbær, rødkål, en sildemad, linser, broccoli eller brombær er alle fødevarer, som også kan kaldes superfood. Du er bare mere vant til dem, så de har ikke den store wow-effekt.

Spis “brugbart”

De fleste vitaminer og mineraler er ret lette at få nok af, hvis du spiser varieret, så hvis du skal koncentrere dig om noget konkret, så er det D-vitamin, calcium og jern, som vi oftest ser mangel på herhjemme og så at du får fibre nok fra fuldkorn og grove grøntsager. Det er godt at spise sig mæt i de ‘brugbare’ råvarer, så du ikke fylder dig op med tomme kalorier og energitætte fristelser uden den store næringsværdi.

Form & Farver

Selvom en fødevare er at foretrække så frisk som muligt, så indeholder frosne bær i hvert fald lige så mange vitaminer som tørrede, som goji-bær eksempelvis ofte er. Generelt kan man sige, at fødevarer i samme farve indeholder mange af de samme ting, så blåbær og kirsebær kan uden for sæson erstattes af rødkål og rødbeder. Det kan i det hele taget være en god tommelfingerregel at gå efter fødevarer, som er i sæson. Så får du lokale råvarer, som ikke har været så længe undervejs og det er både godt for vitaminindholdet og miljøet og ofte kan det være lettere at finde på retter, hvis man giver sig selv nogle begrænsninger. Og så er sæsonvarer ofte billigere, så sund mad er absolut ikke dyrere end usund mad – tværtimod.

Vi sætter pris på din kommentar herunder

Del artiklen i dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *