Kroppen, Psyken, Sund hverdag

Vinterbadning styrker immunforsvaret

vinterbadning immunforsvaret
Del artiklen i dit netværk

Var det noget med en dukkert i det ISkolde vand? De fleste vil nok takke nej, og trække ind i varmen – eller bare blive i det varme overtøj. Men vinterbadning styrker immunforsvaret, så måske du bare skal se det som en udfordring.

Vi kan selv påvirke immunsystemet

Vi kan lære at tolerere kulde og samtidig styrke vores immunsystem, hvilket man ellers ikke troede var muligt. Men forskning tyder på, at udsættelse for kulde kombineret med en særlig vejrtrækningsteknik muliggør, at mennesker i positiv retning selv kan påvirke både immunsystemet og det autonome nervesystem, der eksempelvis kontrollerer indre organer, blodkar og hjerte.

Halvanden time i en beholder med isterninger

At netop det skulle være muligt, viser forsøg lavet med hollænderen Wim Hoff, der har talrige verdensrekorder bag sig, der alle involverer ekstrem kulde. Han har eksempelvis besteget Kilimanjaro kun iført shorts, opholdt sig i halvanden time i en beholder fyldt med isterninger uden at få nedsat kropstemperatur, og løbet maraton på bare fødder i arktiske egne.

Hans mange anderledes bedrifter, der alle cirkulerer omkring det at udholde ekstrem kulde uden at få ændret kropstemperatur, har fået forskere verden over til at interessere sig for hans metode.

En mand af is

Han kombinerer udsættelse for kulde med en særlig form for meditativ vejrtrækning, der er inspireret af Tummometoden, som er udviklet af tibetanske budister. Metoden styrker oxygenniveauet gennem en slags kontrolleret hyperventilation, som tillader kroppen en øget stresskontrol, mens der skabes indre ild. Dette muliggør, at kroppen bedre kan udholde kolde temperaturer, imens kropsvarmen opretholdes.

Forskning på området

Forskere fra Stanford University er nogle blandt mange, der har studeret Wim Hoff for at undersøge, hvordan han kan bevare en almindelig kropstemperatur selv efter han i timer har opholdt sig i en beholder med is.

Under forsøg lavet af The National Academy of Science of The United States ledet af Peter Pikkers og Johannes Van der Hoeven, blev først Wim Hoff selv, og siden desuden en gruppe af hans kursister under to studier fulgt. Her blev det desuden påvist, at de var i stand til bekæmpe bakterier ved hjælp af den særlige form for vejrtrækning i kombination med kulde.

Betydning for leddegigt og diabetes

Det lykkedes dem at danne en øget produktion af antiinflammatoriske mediatorer og bekæmpe en form for bakterie, som immunsystemet vurderer som en trussel, der blev indsprøjtet i deres blodårer og som almindeligvis ville udløse influenza. I modsætning til kontrolgruppen lykkes det Wim Hoff og de som havde fulgt hans træning at bekæmpe sygdommen.

Dette forskningsresultat har rykket ved den faste overbevisning om, at mennesket ikke selv kan påvirke sit immunsystem, hvilket har betydning for behandlingen af autoimmune sygdomme som eksempelvis leddegigt og diabetes.

Hemmeligheden er vejrtrækningen

Ifølge Wim Hoff og de mange nu certificerede instruktører, så kan hans metode desuden hjælpe folk med at bryde ud af negative mønstre og højne det fysiske og mentale velbefindende, ligesom den egner sig til stresshåndtering og giver øget selvsikkerhed igennem oplevelsen af, at kroppen kan klare mere end forventet som eksempelvis udsættelse for ekstrem kulde.

I vores samfund er vi konstant udsat for et højt stressniveau, og når kroppen udsættes for ekstrem kulde i en kontrolleret ramme, reagerer den med den naturlige stressreaktion kæmp/frys/flygt.Kulden styrker samtidig det fedtvæv, der er meget lig det brune fedt, som er rigt på mitokondrier, hvilket hjælper med at holde kroppen varm og styrke metabolismen.

Prøv selv under bruseren

Du kan selv øge din tolerance overfor kulde ved at erstatte de varme brusebade med kolde bade. Gør dem langsomt koldere og kolde og længere og længere. Træk vejret dybt og roligt imens. Fortæl dig selv, at det ikke er farligt.

Vi sætter pris på din kommentar herunder

Del artiklen i dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *